מפגש זה הינו מפגש משותף של מרכז מהות וצוות החשיבה של מכון מופ"ת, "הורות והוראה". הוא מהווה המשך למפגש הפיתוח הארצי של מרכז מהות שעסק בקשר בין צוותי חינוך להורים בהכשרה להוראה. במפגש הוצגו ממצאי המחקר שלך צוות החשיבה, דגשים ממפגש הפיתוח הארצי של מרכז מהות ולאחר מכן התקיימה פעילות של המשתתפים לצורך מיקוד ההשלכות של החיבור בין התכנים שהוצגו על הכשרת מורים.

 

סיכום התובנות המרכזיות  שעלו באשר להכשרת מורים בהקשר ליחסי צוותי חינוך-הורים:

כתבה: ד"ר ענת כורם, ראש מרכז מהות
  • הכשרה מובחנת: ההכשרה צריכה להיות מובחנת לאנשי חינוך שונים, דהיינו, אין "הכשרה אחת".
  • מושגים הדורשים בדיקה: "גבולות" הוא מושג שיש לפרק ולהמשיג בתהליך הכשרת המורים (כפי שנעשה לגבי המושג מעורבות/התערבות).
    נוסף על כך, יש להתייחס לרמה פרשנית, כלומר, גם אם הגבול ברור לאיש החינוך, לפעמים ההורה מפרש אותו באופן אחר.
    גם המושגים "שותפות", "שיתוף" ו"פתיחות" דורשים המשך ברור. אנשים שונים, בעלי תפקידים והורים מגדירים אותם באופן שונה.
  • התייחסות למונח "שותפות": המונח "שותפות" צריך להיות מוגדר כיעד בתוכניות להכשרת מורים.
  • היבט מערכתי: יש להחדיר למערכת תפיסות מערכתיות הקשורות לשותפות צוותי חינוך-הורים.
  • התייחסות לקונפליקט בהכשרה: יש להתייחס למצבי קונפליקט כחלק מובנה מתהליך הכשרת המורים, כלומר, הקונפליקט הוא חלק מתהליך של תקשורת. לפיכך, בהכשרה יש להקנות כלים להתמודדות עם קונפליקטים.
  • שילוב הורים בהכשרה: יש לשלב בהכשרה הורים.
  • חשיבות הכשרת אנשי חינוך בפועל: יש חשיבות להכשיר אנשי צוות העובדים בשדה החינוך (באמצעות השתלמויות וכדומה).
  • מבנה ההכשרה: יש להתייחס להכשרה כתהליך ספירלי, כלומר, לחזור לנושאים שנידונו ברבדים שונים.

 

משתתפים

מרכז המחקר והידע "מהות" ליחסי צוותי חינוך-הורים:

ד"ר ענת כורם, מכללת לוינסקי לחינוך, ראש מרכז מהות

פרופ' יצחק גילת, ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך

ד"ר סמדר בר-טל, חוקרת בתחום שילוב טכנולוגיה בהוראה ולמידה ויחסי מורים-הורים, מכללת לוינסקי לחינוך, וחוקרת במרכז "מהות".

ד"ר סיגל טיש, מדריכה פדגוגית, מרצה בתוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. מחקריה עוסקים ברב-תרבותיות בגיל הרך, ביחסי גננות-הורים, בשיתופי פעולה עם הורים ובתפקיד ההורים בהתפתחות האוריינית של ילדיהם. חוקרת במרכז "מהות".

גב' רונית חקוק, עוזרת מחקר, מכללת לוינסקי לחינוך

 

בעלי תפקידים במשרד החינוך:

גב' עדי יהלומי משה,אחראית נושאי רוחב, מינהל עובדי הוראה, משרד החינוך

גב' הילה סגל זדביל, מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה, אגף בכיר שפ"י, משרד החינוך

גב' בטי ריטבו, לשעבר ממונה תחום הורים ומשפחה, אגף בכיר שפ"י, משרד החינוך

גב' רויטל ריבלין, מדריכת הורים ארצית, אגף בכיר שפ"י, משרד החינוך

 

חברות צוות החשיבה "הורות והוראה", מכון מופ"ת:

ד"ר נאוה דקל, מכון כרם, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. מרכזת צוות "הורות והוראה" במכון מופ"ת

ד"ר איריס גלילי, ראש החוג לחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית חמדת. רכזת פורום הגיל הרך במכון מופ"ת

גב' אורית וויזל – עובדת סוציאלית, פיתוח חשיבה בגיל הרך ומנחת הורים

ד"ר דליה מצר, מדריכה, מרצה ומרכזת המסלול היסודי והמסלול העל-יסודי במכללה האקדמית אחוה

ד"ר יהודית שפי, המכללה האקדמית אחוה. מרכזת צוות החשיבה נוער בסיכון במכון מופ"ת ושותפה לצוות אי שוויון בחינוך במכון מופ״ת

יחסי צוותי חינוך והורים: חשיבה משותפת לפיתוח הכשרת מחנכות ומחנכים

 

לוגו משרד החינוך      לוגו של מכון מופת